27 مه 2022- با توجه به تحقیق منتشر شده در مجله بین المللی هوش تجاری و مهندسی سیستم ها[1]، می توان از هوش مصنوعی برای پیش بینی شروع دیابت استفاده کرد.

محققان، شهید محمد غنی، مجید بشیر مالک و تسلیم عارف از دانشگاه BGSB در راجوری در هند، اشاره کردند که میلیون ها نفر در سراسر جهان با بیماری متابولیکی پیچیده ی دیابت شیرین زندگی می کنند. در بسیاری از افرادی که هنوز این عارضه در آنها تشخیص داده نشده‌ است، ممکن است مشکلات سلامتی وجود داشته باشد که از آن بی‌اطلاع هستند و آنها را در مسیر توسعه این مشکل جدی و بالقوه تغییر دهنده زندگی قرار داده است.

اساساً دیابت با غلظت بالای قند خون در یک دوره زمانی طولانی، مرتبط است. تقریباً از هر ده نفر یک نفر از نوعی از انواع دیابت رنج می برد. عدم درمان می تواند باعث آسیب به اندام ها و حتی مرگ شود. سه نوع دیابت وجود دارد: دیابت نوع 1، یا دیابت وابسته به انسولین، یک اختلال خود ایمنی است که در آن لوزالمعده انسولین کافی برای کنترل قند خون تولید نمی کند. این بیماری معمولاً در دوران کودکی یا نوجوانی ایجاد می شود. دیابت نوع 2، یا دیابت غیر وابسته به انسولین، با مقاومت به انسولین شروع می شود و اغلب به انسولین ناکافی منجر می شود بطوریکه فرد به درمان با انسولین نیازمند می شود. این نوع از دیابت تقریباً هر فردی را در هر سنی می تواند تحت تأثیر قرار دهد. اغلب با چاقی همراه است. دیابت نوع 3، یا دیابت بارداری، زنان را در دوران بارداری تحت تاثیر قرار می دهد و باعث افزایش قند خون در طول بارداری می شود.

وضعیت چهارمی نیز ذکر شده است، که پیش دیابت نام دارد، که در آن ژنتیک، اختلال عملکرد هورمونی، یا قرار گرفتن در معرض برخی مواد شیمیایی برون زا یا عوامل دیگر، در نهایت منجر به افزایش تولید انسولین می شود.

دیابت نوع 1 با تزریق کنترل شده انسولین درمان می شود. دیابت نوع 2 را می توان با کاهش وزن، بهبود رژیم غذایی و ورزش، و اجتناب از محصولات تنباکو و داروهای خوراکی دیابت یا انسولین، مدیریت کرد. دیابت نوع 3 معمولاً پس از زایمان برطرف می شود، اما برای برخی از مادران، داشتن این وضعیت یک عامل خطر برای او یا حتی فرزندش است، که بعداً به دیابت نوع 2 مبتلا می شوند.

این تیم الگوریتم‌های مختلفی را با داده‌های مرتبط با خطر دیابت آموزش داده‌ و نشان داد که یکی از آنها، که طبقه‌بندی‌کننده ی افزایش گرادیان است، عملکرد بهتری از بقیه دارد و دقت پیش‌بینی آن در هنگام آزمایش در برابر موارد شناخته شده، بیش از ۹۲درصد است.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2022-05-early-diabetes-ai.html

 



[1]International Journal of Business Intelligence and Systems Engineering